Wednesday 19 December 2012

Kepentingan Memiliki USP Perniagaan



Pernahkah anda mendengar terma “Unique Selling Proposition” (USP)? USP ialah sesuatu yang membezakan anda daripada pesaing-pesaing anda di luar sana. Ia boleh dalam bentuk satu moto khas yang menggambarkan kepakaran anda, atau gambaran yang memberikan kepuasan kepada pelanggan, ataupun persepsi pelanggan semata-mata apabila nama perniagaan anda disebut. Walau apapun USP perniagaan anda, anda harus fokus untuk menunjukkan bahawa perniagaan anda akan menguntungkan pelanggan anda. Ia merupakan strategi penjenamaan yang amat baik.
Sebagai contoh, USP untuk produk syarikat pengeluar roti Gardenia adalah “Sungguh enak dimakan begitu saja” yang menunjukkan rasa roti ini sendiri sudah enak dan tidak perlu ditambah dengan rasa jem atau rasa tambahan lain. Dari perspektif pengguna, sekiranya diberi pilihan antara roti Gardenia dan roti berjenama XYZ, besar kemungkinan mereka akan memilih roti Gardenia berbanding roti berjenama XYZ itu tadi atas dasar penjenamaan USP yang dimiliki oleh syarikat roti Gardenia.
Tahukah anda bahawa setiap perniagaan disarankan untuk mempunyai USP tersendiri sebagai satu strategi penjenamaan yang efektif? Mari kita lihat apakah kelebihan-kelebihan mempunyai USP dalam perniagaan Internet anda.
1. Anda lebih menonjol berbanding pesaing-pesaing anda
Dengan hanya memiliki USP, anda sudah tergolong dalam kumpulan kecil yang mengambil satu langkah lebih hampir untuk menarik perhatian prospek pelanggan anda. Dengan memiliki USP yang unik dan lain daripada pesaing-pesaing anda, sudah tentu anda akan lebih menonjol di dalam bidang perniagaan anda.
2. Meningkatkan potensi pelanggan memilih anda berbanding pesaing anda
Sekiranya diberi pilihan antara produk anda yang mempunyai USP dengan produk usahawan lain yang tidak mempunyai USP, pelanggan akan terdorong untuk memilih produk anda berbanding produk yang satu lagi tadi. Ini ialah satu aspek psikologi untuk memujuk pelanggan anda secara halus untuk membeli produk anda berbanding produk lain di pasaran.
3. Anda mempunyai penjenamaan yang kukuh dalam jangka masa panjang
Oleh kerana fokus anda adalah untuk menapak dari segi penjenamaan yang kukuh untuk menjana keuntungan dalam perniagaan anda, sudah tentu anda akan mengambil langkah bijak untuk memperkenalkan USP anda kepada prospek pelanggan anda. Dalam jangka panjang, pelanggan akan menghargai anda sebagai usahawan berjaya atas dasar USP anda.
Anda jangan pula kecewa sekiranya anda tidak mempunyai USP anda sendiri. Kenapa tidak hasilkan USP anda sekarang? Ia tidaklah sesukar yang anda sangkakan. Untuk memberikan idea bagaimana mendapatkan USP yang sesuai untuk perniagaan Internet anda, anda boleh lakukan sedikit checklist seperti berikut:
1. Apakah jenis perniagaan anda?
Anda perlu kaji jenis dan kekuatan perniagaan anda, adakah ia perkhidmatan membina laman web, percetakan, menjual barangan secara dropship, suntingan kerja penulisan dan sebagainya.
2. Bagaimana anda menjalankan perniagaan anda?
Kemudian anda perlu kaji cara anda menjalankan perniagaan anda, adakah ia secara online atau offline, ataupun keduanya sekali, adakah anda menerima tempahan 24 jam sehari atau waktu bekerja sahaja, ataupun secara bermusim (seperti perniagaan kuih raya di musim perayaan).
3. Apakah kelebihan dan kekurangan anda? 
Anda juga perlu senaraikan apakah kelebihan yang anda boleh tawarkan kepada pelanggan anda, seperti hadiah bonus dengan setiap pembelian, ataupun harga diskaun bagi pembelian seterusnya. Di samping itu, anda juga perlu senaraikan kekurangan perniagaan anda, untuk anda cuba atasi dalam usaha untuk menambat hati lebih ramai prospek pelanggan anda.
4. Apakah keinginan pelanggan-pelanggan anda?
Seterusnya anda perlu kaji apakah yang diinginkan oleh pelanggan-pelanggan anda. Ini mungkin bermaksud pelanggan anda mempunyai satu masalah tertentu, dan produk anda berpotensi menyelesaikan masalah tersebut, sudah tentu anda akan tonjolkan potensi ini untuk memenuhi keperluan pelanggan anda.
5. Apakah yang ditawarkan oleh pesaing-pesaing anda?
 Setelah anda mengkaji perkara-perkara yang berkaitan dengan perniagaan anda sendiri, dan juga keinginan pelanggan-pelanggan, anda juga perlu mengkaji apakah yang ditawarkan oleh pesaing-pesaing anda. Apakah kelebihan yang mereka miliki yang anda perlu usaha untuk perbaiki dalam perniagaan anda, dan apakah kekurangan mereka yang anda boleh atasi.
Hasil daripada checklist di atas anda akan jelas untuk menghasilkan USP untuk perniagaan anda yang boleh menonjolkan kelebihan anda yang memenuhi keinginan pelanggan dan kelebihan ini tidak ditawarkan oleh pesaing-pesaing anda. Sudah tentu pelanggan akan condong untuk memilih anda berbanding orang lain.
Selamat mencuba!


EmoticonEmoticon

Artikel Pilihan

Total Pageviews

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogged.my